Be sūpynių ir žaidimų – ne Velykos

Per Ve­ly­kas re­tai te­be­gir­dim gie­dan­čius la­lau­nin­kus, ne­be­si­su­pam ve­ly­ki­nė­se sū­puok­lė­se. Nors kai kur se­nie­ji lie­tu­vių ka­len­do­ri­nių šven­čių ele­men­tai gy­vi tra­di­ci­jų puo­se­lė­to­jų dė­ka. Mar­gu­tis – tarp svar­biau­sių šven­tės sim­bo­lių, ta­čiau Uk­mer­gės kul­tū­ros cen­tro et­no­kul­tū­ros spe­cia­lis­tė Vil­ma Mu­le­vi­čiū­tė-Sa­ba­liaus­kie­nė ne­iš­ski­ria vien tik jo.

 

Kul­tū­ros cen­tro ar­chy­vo nuotr. Ve­ly­kų tra­di­ci­jos pri­si­me­na­mos kul­tū­ri­nin­kų ren­gi­niuo­se.


 

 

„Prieš Ve­ly­kas se­niau tek­da­vo la­bai daug ką at­lik­ti. To­dėl kiau­ši­nius mar­gin­da­vo kuo pa­pras­tes­niais, lai­ko ne­už­iman­čiais bū­dais, kad su­spė­tų ir daug ki­tų dar­bų nu­veik­ti. Rei­kė­jo ir pas­nin­kiš­kų val­gių, ir Ve­ly­koms – mė­siš­kų su­si­ruoš­ti“, – pa­sa­ko­ja ji.

„Mais­tai tuo­met bū­da­vę ki­to­kie, – sa­ko pa­šne­ko­vė. – Žmo­nės prieš Ve­ly­kas sep­ty­nias sa­vai­tes ne­val­gy­da­vo mė­sos, pie­no. Ši­tiek nu­si­pas­nin­ka­vus ir tas kiau­ši­nis bu­vo ne­svie­tiš­kai ska­nus. Svar­bu, kad ant Ve­ly­kų sta­lo bū­tų ke­pi­nių, o iš pa­šne­ke­sių su kai­mų mo­čiu­tė­mis ži­no­ma, kad mū­sų kraš­te vai­šės ne­įsi­vaiz­duo­tos be rū­ky­to vir­to kiau­lie­nos kum­pio su krie­nais.“

Ve­ly­koms ypa­tin­gai puoš­da­vo na­mus: „Ver­da­vo so­dus, da­ry­da­vo kar­pi­nius. Po­pie­ri­nes kar­py­tas užuo­lai­dė­les ka­bin­da­vo ant lem­pų ir prieš Ve­ly­kas, ir prieš Ka­lė­das. Ir šven­tam na­mų kam­pe­ly tu­rė­jo bū­ti kar­pi­nių. O di­džiau­sia vai­šių sta­lo puoš­me­na – iš sa­vo muš­to svies­to su­for­muo­tas avi­nė­lis.“

Per šven­tę lai­ky­ta­si ir žai­dy­bi­nių pa­pro­čių. „Su­si­tik­da­vo vi­si ant šven­to­riaus, žais­da­vo, ri­den­da­vo mar­gu­čius, juos mai­ny­da­vo, ly­gin­da­vo, kie­no tvir­tes­nis, iš­skir­ti­nis. Be sū­py­nių – ir­gi ne Ve­ly­kos: sup­tis bū­ti­nai rei­kia, ža­dint že­mę, kad bū­tum svei­kes­nis, li­nų pluoš­tas – il­ges­nis. An­trą die­ną bu­vo pri­im­ta ei­ti pas kai­my­nus ir svei­kin­ti, lin­kė­ti. Štai Vep­rių kraš­te, bū­da­vo, vie­ną die­ną ei­na vy­rai, ki­tą – mo­te­rys“, – sa­ko V. Mu­le­vi­čiū­tė-Sa­ba­liaus­kie­nė.

Ne­at­sie­ja­ma nuo šven­tės ir la­la­vi­mo tra­di­ci­ja, kai per Ve­ly­kas vaikš­čio­da­vo bū­riu pa­kie­miais ir dai­nuo­da­vo po lan­gais. „La­lau­ny­kai už­ei­na į kiek­vie­ną gry­čią, šei­mi­nin­kė juos vai­ši­na, o jie šei­mi­nin­kei ran­kas plau­na. Iš­ei­na pri­vai­šin­ti, pri­my­lė­ti – to­kia bu­vo jau­ni­mo pra­mo­ga“, – dės­to ji.

La­lau­ny­kai tu­rė­jo ve­ly­ki­nes gies­mes, ku­rio­se skam­bė­da­vo tam tik­rą reikš­mę tu­rin­tys at­si­kar­to­ji­mai. Juo­se – žel­mens, li­no, vy­no, ki­ti mo­ty­vai. Pa­šne­ko­vė svars­to, jog iš­sau­go­ti se­no­vi­nes Ve­ly­kų dai­nas ge­riau­siai pa­vy­kę miš­kin­ga­ja­me Dzū­ki­jos kraš­te. Tuo me­tu pas mus, anot jos, Ry­tų Aukš­tai­ti­jo­je, bu­vo la­bai po­pu­lia­rios va­di­na­mo­sios sū­puok­li­nės dai­nos, imi­tuo­jan­čios su­pi­mą­si.

„Dar mū­sų kraš­te per Ve­ly­kas di­de­lis dė­me­sys bu­vo ski­ria­mas bū­tent krikš­to vai­kams, o jei­gu jis – dar koks naš­lai­tė­lis... Vai­kams bū­da­vo lauk­tu­vės, ap­do­va­no­ji­mai. Mar­gu­tis ir bu­vo vie­na di­džiau­sių do­va­nų. Da­bar kiau­ši­nis at­ro­do nie­ko ver­tas, o ta­da bu­vo ge­ro­vės, svei­ka­tos šal­ti­nis“, – ly­gi­na ji.

Et­no­kul­tū­ros spe­cia­lis­tė pa­ste­bi, kad kiau­ši­nių mar­gu­mas da­bar ki­toks. Žmo­nės pa­mir­šę sku­ti­nė­ji­mą, da­žy­mą vaš­ku. Pa­ti sa­ko mėgs­tan­ti da­žy­ti se­no­vi­niu pa­vyz­džiu – su svo­gū­nų lukš­tais: „Rei­kia ant kiau­ši­nio jų su­suk­ti la­bai daug, lukš­tų dar ir į van­de­nį pri­mes­ti, il­gė­liau pa­vir­ti. Bū­na pa­na­šūs į mar­mu­ri­nius, nuo auk­so iki tam­siai ru­dos spal­vos – pri­klau­so nuo lukš­tų kie­kio.“

Tie­sa, pa­ste­bi, jog se­nai­siais mar­gi­ni­mo bū­dais, ap­iman­čiais mū­sų kul­tū­rai bū­din­gą or­na­men­ti­ką – žvaigž­du­tes, tul­py­tes, ki­tus raš­tus, ir­gi do­mi­ma­si. Su šio­mis Ve­ly­kų tra­di­ci­jo­mis jas puo­se­lė­jan­tys kul­tū­ros dar­buo­to­jai su­pa­žin­di­na ben­druo­me­nių ren­gi­niuo­se.

Vai­do­tė ŠANTARIENĖ

Griežtai draudžiama "Ukmergės žinių" paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse be sutikimo. Gavus leidimą būtina įdėti aktyvią "Ukmergės žinių" nuorodą ir nurodyti kaip šaltinį.
Įvertinkite šį įrašą
(0 balsai)

Pridėti komentarą

ukzinios.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, nesusijusius su tema, įstatymus pažeidžiančius, reklaminius, skatinančius smurtą komentarus. Už komentarus atsako juos parašę skaitytojai. Kurstant smurtą, rasinę, tautinę, religinę bei kitokio pobūdžio neapykantą ar kitaip pažeidžiant LR įstatymus, galite sulaukti atitinkamų tarnybų dėmesio.


Kainoteka

Optima 13 Picerijos salės nuoma

Draugai

Ukmerges kulturos puslapiai

gpm 2011 n 135

Lietuvos valstybe

ukvm

vilkmerge

UKC logo 115x63

Apkeliauk

Tauragės laikraštis

KuoSkiriasi.lt

baidariu aukstaitija

Interneto dienraštis Bernardinai

Vilkmerge

lrytas

delfi

logo srtrf-300x170

Į viršų