Buvusiose kapinėse darbuojasi archeologai

Dau­ge­lis įsi­ti­ki­nę, kad ka­pi­nės – iš­skir­ti­nė ir mis­ti­nė vie­ta, o gy­ven­ti ša­lia jų ne­no­rė­tų. Ta­čiau Pa­bais­ko se­niū­ni­jo­je, Ra­kau­čiz­nos kai­me, gy­ve­nan­tys Gin­ta­rė ir Ge­di­mi­nas Pa­kal­niš­kiai taip ne­ma­no.

 

Ge­di­mi­no Ne­mu­nai­čio nuotr. P. Bla­že­vi­čius sa­ko, kad dau­giau apie čia gy­ve­nu­sius ir pa­lai­do­tus žmo­nes pa­pa­sa­kos ant­ro­po­lo­gai.


 

Mat jų so­dy­ba – net ne ša­lia, o pa­čio­se ka­pi­nė­se. Tie­sa, šis ka­pi­ny­nas jau se­niai vi­sų už­mirš­tas – lai­do­ja­ma čia bu­vo XVII am­žiu­je.

Kad jų na­mo kie­me yra pa­lai­do­tų žmo­nių, G. Pa­kal­niš­kis pa­sa­ko­ja ži­no­jęs jau se­niai. Mat Ra­kau­čiz­na yra jo gim­ti­nė.

„Tai, kad gy­ve­na­me kaž­ko­kio­je is­to­riš­kai reikš­min­go­je vie­to­je, ži­no­jo­me vi­suo­met. Juk kie­me vi­so­kių že­mės dar­bų pa­si­tai­ko – tai me­de­lį pa­so­din­ti, tai dar­žą su­kas­ti“, – sa­ko jis.

Juo­kau­ja, kad vai­kys­tė­je tiek vi­so­kių iš am­žių glū­du­mos į pa­vir­šių iš­ki­lu­sių daik­tų ras­da­vo, kad jau ir pats ga­lė­tų va­din­tis ar­che­o­lo­gu. Ne­re­tai ir žmo­nių kau­le­liai dir­vos pa­vir­šiu­je su­bo­luo­da­vo.

Ar ne­trik­dy­da­vo tai, kad gy­ve­na to­kio­je keis­to­je kai­my­nys­tė­je? „Tai kad ge­ri tie mū­sų kai­my­nai – ra­mūs. Nei jie mums truk­dy­ti ban­do, nei vai­de­na­si nak­ti­mis“, – vėl šyp­so­si G. Pa­kal­niš­kis.

Pra­ne­šė spe­cia­lis­tams

Pa­sa­ko­ja, kad iš­si­aiš­kin­ti, kuo reikš­min­ga ši vie­ta is­to­riš­kai, min­tis kir­bė­jo jau se­niai. Prieš 6 me­tus ėmė­si žy­gių – apie keis­tus ra­di­nius pra­ne­šė Lie­tu­vos na­cio­na­li­nio mu­zie­jaus spe­cia­lis­tams.

Ar­che­o­lo­gi­niai ka­si­nė­ji­mai R. ir G. Pa­kal­niš­kių kie­me bu­vo pra­dė­ti per­nai. Tuo­met šio­je vie­to­je bu­vo at­kas­tos 26 ka­pa­vie­tės. Ra­kau­čiz­nos ka­pi­nių ty­ri­nė­ji­mus at­li­ko Lie­tu­vos edu­ko­lo­gi­jos uni­ver­si­te­to Is­to­ri­jos fa­kul­te­to stu­den­tai.

Nu­sta­ty­ta, kad tai iš tik­rų­jų yra se­no­sios ka­pi­nės. Ma­no­ma, kad šio­je vie­to­je bu­vo lai­do­ja­ma nuo XVII am­žiaus 4-ojo de­šimt­me­čio iki jo pa­bai­gos.

Šie­met ar­che­o­lo­gi­niai ty­ri­nė­ji­mai pra­tęs­ti. Ap­tik­ta nau­jų ka­pa­vie­čių. Iš­ty­ri­nė­ta­me 50 kvad­ra­ti­nių met­rų plo­te ras­tos 28 ne­su­ar­dy­tos ka­pa­vie­tės ir dar apie de­šim­ties žmo­nių pa­lai­kai – su­ar­dy­to­se ka­pa­vie­tė­se.

Nuo­dug­niai

ty­ri­nė­ja apy­lin­kes

Ar­che­o­lo­gi­niams ka­si­nė­ji­mams va­do­va­vo Lie­tu­vos edu­ko­lo­gi­jos uni­ver­si­te­to lek­to­rius dr. Po­vi­las Bla­že­vi­čius. Jis sa­ko, kad šie ar­che­o­lo­gi­niai ty­ri­mai – ne tik pui­ki pro­ga su XVII am­žiaus lai­ko­tar­pio ka­pa­vie­tė­mis su­si­pa­žin­ti prak­ti­ką at­lie­kan­tiems stu­den­tams, bet ir nuo­dug­niau pa­ty­ri­nė­ti Ra­kau­čiz­nos apy­lin­kes. At­ei­ty­je pla­nuo­ja­ma tiks­liau nu­sta­ty­ti ka­pi­ny­no ri­bas.

Šie se­nų­jų ka­pi­nių ar­che­o­lo­gi­niai ty­ri­nė­ji­mai – tai tik da­lis ben­dro Edu­ko­lo­gi­jos uni­ver­si­te­to, Lie­tu­vos ka­ro aka­de­mi­jos ir Vy­tau­to Di­džio­jo ka­ro mu­zie­jaus pro­jek­to, ku­rio me­tu ty­ri­nė­ja­mos Pa­bais­ko apy­lin­kės.

Ra­kau­čiz­nos ka­pi­ny­nas, anot P. Bla­že­vi­čiaus, įdo­mus ir ar­che­o­lo­gi­niu, ir is­to­ri­niu po­žiū­riu.

Pa­šne­ko­vas sa­ko, jog ka­pi­nių už­ima­mas plo­tas ir ja­me at­ras­tų ra­di­nių kie­kis bei ka­pa­vie­čių tan­ku­mas liu­di­ja, kad XVII am­žiu­je čia mi­ru­siuo­sius lai­do­jo di­de­lė ben­druo­me­nė. Spė­ja­ma, kad čia iš vi­so ga­li bū­ti pa­lai­do­ta apie 500 žmo­nių.

„Iš to ga­li­ma da­ry­ti prie­lai­dą, kad Ra­kau­čiz­no­je ir jos apy­lin­kė­se gy­ve­no kur kas di­des­nė ben­druo­me­nė nei šiuo me­tu“, – sa­ko jis.

Aiš­kė­ja net li­gos

Iš ka­pi­ny­ne ras­tų kau­lų bei ki­tų ra­di­nių spren­džia­ma ir apie to me­to bui­tį, lai­do­ji­mo pa­pro­čius. Ga­li­ma su­si­da­ry­ti ryš­kes­nį vaiz­dą ir apie vi­du­ti­nį žmo­nių gy­ve­ni­mo am­žių. Iš kau­lų nu­sta­to­mos ir bū­din­giau­sios tam me­tui lė­ti­nės li­gos, trau­mos.

Ma­no­ma, kad ap­link Ra­kau­čiz­ną gy­ve­nu­si ben­druo­me­nė ne­bu­vo pa­si­tu­rin­ti. Pa­sak P. Bla­že­vi­čiaus, tai iš­duo­da ir kai ku­rios iš kau­lų ne­sun­kiai nu­sta­to­mos li­gos. Pa­vyz­džiui, ra­chi­to po­žy­miai ga­li bū­ti žen­klas, kad mi­ty­ba ne­bu­vo vi­sa­ver­tė.

Apie 60 pro­cen­tų ras­tų pa­lai­kų – vai­kų. „Ty­ri­nė­ja­ma­jam lai­ko­tar­piui tai yra bū­din­ga – vai­kų nuo kū­di­kys­tės iki pa­aug­lys­tės am­žiaus mirš­ta­mu­mas bu­vo la­bai di­de­lis“, – aiš­ki­na pa­šne­ko­vas.

Ra­do ir mo­ne­tų

Ka­dan­gi baž­ny­ti­nės kny­gos, iš ku­rių gau­na­ma ra­šy­ti­nės in­for­ma­ci­jos, bu­vo pil­do­mos dau­giau­sia nuo XX am­žiaus pra­džios, anks­tes­nių am­žių is­to­ri­nes de­ta­les at­sklei­džia ar­che­o­lo­gi­niai se­nų­jų ka­pi­ny­nų ar gy­ven­vie­čių ty­ri­nė­ji­mai.

Ka­si­nė­da­mi ka­pi­ny­ną, be žmo­nių kau­lų stu­den­tai ap­ti­ko ir ki­tų ra­di­nių – dra­bu­žių lie­ka­nų, įka­pių. Įka­pių Ra­kau­čiz­nos ka­pi­ny­ne ne­daug – ap­tik­ta tik vie­na­me ki­ta­me ka­pe.

Ras­tos sep­ty­nios XVII am­žiaus mo­ne­tos, sag­te­lė. Vie­nas įdo­mes­nių ra­di­nių – ap­skri­tas žvan­gu­tis, ku­ris, kaip ma­no­ma, bu­vo įdė­tas į vai­ko ka­pą.

Iš ko­kių me­džia­gų pa­ga­min­ti šie daik­tai, bus tiks­liai nu­sta­ty­ta at­lie­kant to­li­mes­nius jų ty­ri­mus. At­kas­ta ir ke­lio­li­ka stik­li­nių ka­ro­liu­kų bei me­di­nių kars­tų lie­ka­nų.

Pa­sak P. Bla­že­vi­čiaus, šie ne­gau­sūs ra­di­niai liu­di­ja, kad tuo me­tu pa­pro­tys lai­do­jant kar­tu su mi­ru­siuo­ju į ka­pą dė­ti bui­ty­je nau­do­ja­mų daik­tų jau bu­vo pra­ėjęs. Tai la­biau­siai bu­vo bū­din­ga ge­le­žies am­žiui ir vi­du­ram­žiams.

Jau­nie­ji is­to­ri­kai ap­tik­tus kau­lus at­ski­rai iš kiek­vie­no ka­po su­rin­ko ir per­da­vė ant­ro­po­lo­gams. Vil­niaus uni­ver­si­te­to ant­ro­po­lo­gi­jos ir his­to­lo­gi­jos spe­cia­lis­tai nu­sta­tys tiks­les­nį pa­lai­do­ji­mo lai­ką, mi­ru­sių­jų am­žių, ly­tį, ko­kio­mis li­go­mis jie sir­go.

Autorė: Li­gi­ta JUODVALKIENĖ

1 straipsnio 2 nuotr.07-29

Lie­tu­vos edu­ko­lo­gi­jos uni­ver­si­te­to stu­den­tai Ra­kau­čiz­no­je at­li­ko prak­ti­ką.


 

1 straipsnio 3 nuotr.07-29

Ra­di­niai by­lo­ja apie skir­tin­gų am­žių san­dū­rą.


 

 

Griežtai draudžiama "Ukmergės žinių" paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse be sutikimo. Gavus leidimą būtina įdėti aktyvią "Ukmergės žinių" nuorodą ir nurodyti kaip šaltinį.
Įvertinkite šį įrašą
(0 balsai)

Pridėti komentarą

ukzinios.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, nesusijusius su tema, įstatymus pažeidžiančius, reklaminius, skatinančius smurtą komentarus. Už komentarus atsako juos parašę skaitytojai. Kurstant smurtą, rasinę, tautinę, religinę bei kitokio pobūdžio neapykantą ar kitaip pažeidžiant LR įstatymus, galite sulaukti atitinkamų tarnybų dėmesio.


Kainoteka

Optima 13 Picerijos salės nuoma

Draugai

Ukmerges kulturos puslapiai

gpm 2011 n 135

Lietuvos valstybe

ukvm

vilkmerge

UKC logo 115x63

Apkeliauk

Tauragės laikraštis

KuoSkiriasi.lt

baidariu aukstaitija

Interneto dienraštis Bernardinai

Vilkmerge

lrytas

delfi

logo srtrf-300x170

Į viršų