Spausdinti šį puslapį

Apie ugdymą – per Valdorfo pedagogikos prizmę

„Paslėpto“ mokymosi principas – kai vaikai nėra sodinami prie pamokėlių. „Paslėpto“ mokymosi principas – kai vaikai nėra sodinami prie pamokėlių.

Žinia, jog karantino metu vaikų ugdymą reikės organizuoti nuotoliniu būdu, stipriai paveikė ne tik švietimo bendruomenę, bet ir vaikus auginančias šeimas.

Ne vienai šeimai dėl to kilo dviprasmiškų jausmų. Kokia nauda mažamečiui dalyvauti nuotolinėse pamokėlėse?

Ar tikrai „nenuskriausime“ vaikų, jei vieną kitą kartą praleisime nuotolinius darželio „darbelius“?

Idėjomis apie tai, ko galime išmokyti vaikus namuose, dalijasi bendruomeninės Širvintų „Tėkmės“ mokyklos, kurią lanko ir ukmergiškiai, ugdymo vadovė Indrė Stakėnienė.

Nuotolinio ugdymo nevykdo

Pašnekovė sako, kad gavus nurodymus stabdyti ugdymo įstaigų veiklą, buvo aišku, jog „Tėkmės“ darželinukams nuotolinis ugdymas nebus vykdomas. Tam yra kelios svarbios priežastys. Visų pirma, darželyje remiamasi Valdorfo pedagogikos elementais: pasaulį pažinti siekiame per įvairius patyrimus ir pojūčius, darydami realius prasmingus darbus, ugdymą organizuojame „paslėpto“ mokymosi principu, kai vaikai nėra sodinami prie pamokėlių. Darželyje nenaudojamos technologijos, norima, kad vaikus suptų „tikras“ pasaulis.

„Paskelbus karantiną norėjome likti ištikimi savo darželio principams. Nenorėjome pulti į nuotolinį darželinukų ugdymą, nes tuo netikime.

Manome, jog nuotolinis tokių mažylių ugdymas labiau yra „reikalingas“ švietimo institucijoms ir „tarnauja“ laikinai be darbo bijantiems likti pedagogams, nei tenkina tikruosius vaikų poreikius“, – mintimis apie sprendimą neorganizuoti virtualaus ikimokyklinio ugdymo dalijasi I. Stakėnienė.

Jų mokykloje, priešingai, nuotolinis ugdymas prasidėjo net anksčiau nei valstybinėse ugdymo įstaigose.

„Nors technologijas mokykloje naudojame saikingai, jautėm, jog pedagogų komanda yra pasirengusi startuoti anksčiau. Mūsų mokiniai nuotoliniu būdu mokosi ir kiekviena diena atneša vis daugiau džiaugsmo nauja patirtimi“, – pasakoja mokyklos ugdymo vadovė.

Kaip „ugdyti“ neugdant?

Anot I. Stakėnienės, dabartinė situacija – pats tinkamiausias laikas į ugdymą pažvelgti kiek plačiau.

„Darželinukų ugdymas – ne tik raidelių, skaičiukų ir smulkiosios motorikos lavinimas. Valstybės patvirtintame ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų apraše rasime net 18 kompetencijų, ir nemaža jų dalis daug svarbesnė nei anksčiau minėtosios, nes ugdo pamatinius dalykus. Šiuo laikotarpiu dėmesį galime skirti būtent toms kompetencijoms, kurios lengviausiai ugdomos namuose“, – sako pašnekovė. Ji pasidalijo savo įžvalgomis, kaip kasdieninės veiklos šeimose gali virsti prasmingu, Valdorfo pedagogikos principais paremtu ikimokyklinio amžiaus vaikų ugdymu.

Išlaikykime dienos ritmą. Namuose, kaip ir darželyje, svarbi aiški dienotvarkė. Gyvenimo ritmiškumas suteikia vaikams jėgų ir drąsos išgyventi pokyčius, ugdo laiko suvokimą bei padeda jaustis saugiems. Dienos ritmas neprivalo būti mechaniškai tikslus, svarbu, jog jis būtų nuoseklus. Stenkitės keltis, valgyti, užsiimti dienos darbais, eiti pietų miegelio tuo pačiu metu ir tokia pačia seka – pasikartojanti kasdienybė darželinukams yra geriau nei kasdien kintančios pramogos.

Leiskime netrukdomai žaisti. Tai tiesiausias kelias į kūrybiškumo ir problemų sprendimo ugdymą.

Laisvas žaidimas – vienas iš geriausių jūsų vaiko ugdymo būdų karantino laikotarpiu. Tik nepamirškim, kad laisvam žaidimui reikia daug laiko (ne mažiau 45 min.) ir jam vadovauja vaikai, o ne suaugusieji.

Leiskime netrukdomai žaisti lauke. Nepriklausomai nuo oro sąlygų mūsų, darželyje kasdieninė veikla lauke yra privaloma. Tai stiprina vaikų sveikatą ir palankiai veikia fizinį bei emocinį ugdymą. Laisvieji žaidimai natūralioje aplinkoje sukuria tinkamas sąlygas įvairiapusiam vaikų judėjimui, stambiosios motorikos vystymuisi. Manome, jog ikimokyklinio amžiaus vaikams kur kas geriau stambiąją motoriką ugdyti kopiant į kalniuką ar einant per rąstą nei darant mankštos pratimus virtualioje treniruotėje.

Užsiimkime prasmingais namų ruošos darbais. Ikimokyklinio amžiaus vaikai – tai „darytojų“ bendruomenė. O geriausias jų mokymosi metodas – suaugusiųjų pavyzdys ir jų veiklos pamėgdžiojimas. Tad namų ruošos darbai savyje talpina tokius pagrindinius ikimokyklinės Valdorfo pedagogikos elementus, kaip mokymosi prasmingumas, mokymasis per pojūčius ir patyrimą. Juk tiek daug prasmės yra kartu su mama gaminti pietus, ir kiek pojūčių aktyvuojasi po to plaunant indus.

Leiskime būti savarankiškiems. Ne mažiau nei raidelės ir skaičiai darželinukams yra svarbu ugdytis kasdienius gyvenimo įgūdžius. Kai galime mažiau skubėti, turime laiko palaukti, kol vaikai patys apsirengs, pavalgys, susitvarkys kambarį. Juk bėgdami kartais net nepastebime, kiek daug dalykų padarome už juos vien iš patogumo, nors mūsų vaikai jau seniai sugeba tai padaryti patys. Visi žinome, kaip jie sugeba priešintis, reikalaudami, kad kelnytes uždėtų mama, o ne patys. Atlaikyti šias ribas nėra lengva, bet kantrybės galime pasisemti, jei suprantame, kad atimdami iš savo vaikų savarankiškumą, kartu atimame ir jų orumą bei pasitikėjimą savo jėgomis, o leisdami tvarkytis patiems, ugdome savigarbą.

Pildykime malonių prisiminimų lagaminą. Šį laikotarpį skirkime ne mokyti, o pabūti su savo vaikais, pirmenybę teikime galimybei sustiprinti tarpusavio santykius. Kai leidžiame laiką su savo vaikais, domimės jų pomėgiais, siunčiame jiems žinutę, jog jie mylimi, įdomūs, o tai daug svarbiau nei keli atlikti užduotėlių lapai.

Bagaslaviškio miestelyje Širvintų „Tėkmės“ mokykla įkurta 2014 m. Asociacijos „Šeimų bendrystė“ tėvelių įkurtą ikimokyklinio amžiaus vaikų priežiūros grupę lankyti pradėjo tik septyni vaikai. Vėliau grupė virto darželiu, o 2017 m. duris atvėrė ir pradinė mokykla.

Šiuo metu mokykloje veikia dvi darželio, viena priešmokyklinė grupė, jungtinė pradinukų klasė, ketina startuoti su penktokų – šeštokų klase. Daugiau apie mokyklą www.tekmesmokykla.lt.

UŽ inf.

Griežtai draudžiama "Ukmergės žinių" paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse be sutikimo. Gavus leidimą būtina įdėti aktyvią "Ukmergės žinių" nuorodą ir nurodyti kaip šaltinį.
Įvertinkite šį įrašą
(0 balsai)