Uždaroji akcinė bendrovė (UAB) – viena populiariausių verslo formų Lietuvoje, tinkanti tiek smulkiam, tiek vidutiniam ir didesniam verslui. UAB, kaip ir MB, yra ribotos atsakomybės juridinis asmuo (akcininkai neatsako savo asmeniniu turtu už bendrovės skolas). Tačiau UAB steigimas turi savų ypatumų: būtinas minimalus įstatinis kapitalas, daugiau formalių dokumentų. Šiame gide apžvelgsime UAB steigimo etapus ir pateiksime keletą ekspertų patarimų, kad įmonės registravimas praeitų sklandžiai.
Pagrindiniai UAB steigimo etapai
- Pavadinimo parinkimas ir rezervavimas. Pradėkite nuo įmonės pavadinimo sugalvojimo. Pagal įstatymus UAB pavadinime turi būti žodžiai „uždaroji akcinė bendrovė“ arba santrumpa „UAB“. Patikrinkite Juridinių asmenų registre, ar toks pavadinimas dar nenaudojamas. Tuomet per Registrų centro savitarną pateikite prašymą laikinai įtraukti pavadinimą (forma JAR-5). Ši paslauga mokama – pavadinimo rezervacija kainuoja apie 16,22 €. Gavę mokėjimą, Registrų centras per kelias dienas patvirtins, ar galite naudoti pasirinktą pavadinimą.
- Steigėjų sprendimai ir steigimo dokumentai. Nuspręskite, kas bus bendrovės steigėjai (gali būti tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys). UAB steigėjų (akcininkų) skaičius nėra griežtai ribojamas – anksčiau galiojęs 250 akcininkų limitas panaikintas. Jei steigėjas vienas, rengiamas steigimo aktas; jei steigėjų keli – sudaroma steigimo sutartis, kurią pasirašo visi steigėjai. Taip pat parengiami bendrovės įstatai – pagrindinis UAB veiklos dokumentas. Įstatuose nustatomas įstatinio kapitalo dydis, akcijų skaičius, valdymo organai (UAB privalo turėti vienasmenį valdymo organą – vadovą (direktorių)). Rengiant steigimo dokumentus patogu naudoti teisės aktų patvirtintas pavyzdines formas arba teisininkų paruoštus šablonus, kad nepraleistumėte svarbių punktų. Dokumentus galima pasirašyti elektroniniu parašu; jei steigėjai neturi galimybės e. parašu pasirašyti, teks notariškai tvirtinti steigimo sutartį/aktą ir įstatus.
- Įstatinio kapitalo formavimas. Vienas esminių UAB skirtumų – reikalavimas suformuoti mažiausiai 2 500 € įstatinį kapitalą. Šis kapitalas padalijamas į akcijas (pvz., 2 500 € kapitalą galima padalinti į 2 500 vnt. po 1 € nominalios vertės akcijas ar kitaip). Prieš registruojant įmonę, steigėjai turi atsidaryti kaupiamąją sąskaitą banke būsimos UAB vardu ir į ją įmokėti visus kapitalo įnašus. Bankas tuomet išduos pažymą, patvirtinančią, kad reikalaujama suma įmokėta. Šią pažymą vėliau reikės pateikti Registrų centrui registruojant bendrovę. Svarbu paminėti, kad įstatinis kapitalas vėliau galės būti naudojamas įmonės veikloje (pvz., apmokėti už prekes, įrangą), tačiau įmonės veiklos pradžioje jis turi būti įneštas, kad bendrovė būtų įregistruota. (Patarimas: nors minimalus kapitalas – 2 500 €, apsvarstykite, ar tai pakankama suma jūsų veiklos startui. Gali būti verta kapitalą padidinti starto metu, kad įmonė turėtų daugiau apyvartinių lėšų.)
- Registravimas Registrų centre. Kai pavadinimas rezervuotas, dokumentai parengti ir kapitalas suformuotas, galite registruoti UAB. Pateikite prašymą Juridinių asmenų registrui (forma JAR-1, JAR-5 ir kt., jei nepadaryta elektroninėje savitarnoje). Jei steigimo dokumentai pasirašyti elektroniniu parašu, visą procedūrą galima atlikti internetu. Jei ėjote notarinį kelią – reikės nuvykti pas notarą, kuris patvirtins steigimo dokumentus ir pats perduos duomenis registrui. Registrų centrui taip pat pateikiama banko pažyma apie kapitalą. Sumokėkite registravimo mokestį (~57 €). Registrų centras naują UAB paprastai įregistruoja greitai – per kelias darbo dienas (dažnai 2–3 d. d.). Gavę registravimo pažymą, jau turėsite juridinį asmenį – UAB.
- Veiklos pradžia ir kiti žingsniai. Įregistravus UAB, paskirkite bendrovės vadovą (jei dar nebuvote paskyrę steigimo metu). Vadovas turi pasirašyti vadovo sutikimą eiti pareigas, jo parašas turi būti patvirtintas notaro arba elektroniniu būdu per Registrų centro sistemą. Tuomet galima atsidaryti einamąją banko sąskaitą bendrovės vardu (kaupiamoji sąskaita, kurioje laikytas kapitalas, dažnai tampa atsiskaitomąja). Jeigu planuojate vykdyti PVM apmokestinamą veiklą – užsiregistruokite PVM mokėtoju VMI. Taip pat, jei turėsite darbuotojų, užregistruokite UAB kaip darbdavį „Sodroje“. Galiausiai, pasirūpinkite buhalterine apskaita – sudarykite sutartį su buhalterinės apskaitos įmone arba samdykite buhalterį, nebent pats esate pajėgus vesti apskaitą (tačiau augančiai UAB rekomenduojama turėti profesionalų buhalterį).
Ekspertų patarimai sklandžiam steigimui
- Kruopščiai planuokite prieš steigimą. Dar prieš pateikdami dokumentus, apsispręskite dėl svarbių dalykų: akcininkų tarpusavio proporcijų (kas kiek akcijų turės), verslo valdymo struktūros (ar reikės valdybos, ar pakaks vieno direktoriaus), buveinės adreso. Taip pat apgalvokite pavadinimo variantus – jeigu vienas netiktų, turėkite atsarginį. Toks išankstinis pasiruošimas padės išvengti skubotų taisymų vėliau.
- Pasirūpinkite elektroniniu parašu. Šiandien UAB steigimą galima atlikti visiškai elektroniniu būdu, tačiau tam visi steigėjai privalo turėti kvalifikuotus elektroninius parašus (mobilųjį parašą, asmens tapatybės kortelę su sertifikatu ar kt.). Jei kuris nors steigėjas neturi e. parašo, teks naudotis notaro paslaugomis. Tad iš anksto pasirūpinkite, kad visi dalyviai turėtų galimybę pasirašyti skaitmeniškai – tai pagreitins ir supaprastins procesą.
- Nepamirškite įstatų kokybės. Įstatai – UAB „konstitucija“. Nors yra standartinės įstatų formos, verta įsitikinti, kad jos atitinka jūsų poreikius. Pvz., jeigu norite apriboti akcijų perleidimą tretiesiems asmenims – įtraukite atitinkamas sąlygas (pirmumo teisę kitiems akcininkams ir pan.). Jei numatote specifinius sprendimų priėmimo reikalavimus (pvz., kvalifikuotą balsų daugumą tam tikriems sprendimams) – taip pat įrašykite tai įstatuose. Kuo aiškesni ir išsamesni įstatai, tuo mažiau ginčų kils tarp akcininkų ateityje.
- Konsultuokitės su specialistais. Jeigu nesate tikri dėl kurio nors žingsnio, geriau pasitarti su įmonių teisės ar apskaitos profesionalu. Kaip minėjome, steigimo procedūrą galima patikėti tokias paslaugas teikiančiai įmonei ar patyrusiam buhalteriui. Tai gali kainuoti papildomai, tačiau suteiks garantiją, kad viskas bus atlikta teisingai ir efektyviai. Profesionalai dažnai turi paruoštus steigimo dokumentų šablonus, žino, kaip greičiau suderinti pavadinimo klausimus, operatyviai bendrauja su notarais ir Registrų centru. Toks UAB steigimas „iki raktų“ ypač naudingas, jei neturite laiko gilintis į juridines subtilybes arba norite iškart gauti veikiančią įmonę su minimaliais savo pačių laiko kaštais.
- Alternatyvos ir ateities planai. Jei UAB steigimo procesas atrodo pernelyg ilgas arba sudėtingas jūsų situacijoje, apsvarstykite kitus variantus. Viena alternatyva – pradėti nuo mažosios bendrijos (jei neturite poreikio dideliam akcininkų skaičiui ar juridiniams asmenims tarp savininkų) ir vėliau, verslui augant, pertvarkyti MB į UAB. Kita galimybė – įsigyti jau įsteigtą „lentynos“ UAB (naują, veiklos nevykdžiusią įmonę) ir taip verslą pradėti iš karto. Pastarasis būdas reikalauja atskiro dėmesio (apie įmonės pirkimo privalumus – kitame straipsnyje), tačiau verta žinoti, kad jis egzistuoja.
UAB steigimas – tai nuoseklių veiksmų grandinė: nuo pavadinimo sugalvojimo iki kapitalo įmokėjimo ir registracijos. Kruopštus planavimas ir taisyklių laikymasis padės šią grandinę pereiti sklandžiai. Nepamirškite pasinaudoti ekspertų patarimais ar pagalba, kad naujos bendrovės startas būtų sėkmingas. Jei norite sutaupyti laiko ir išvengti rūpesčių, mūsų komanda yra pasirengusi padėti – UAB steigimas su mūsų specialistais vyks greitai ir patogiai, o jūs galėsite ramiai susitelkti į būsimo verslo vystymą.


