Kūrybai pasirinko prosenelių dvarą

Autorius Vilma Nemunaitienė
Kūrybai pasirinko prosenelių dvarą / Paskutinio Vaitkuškio dvaro palikuonio grafo Kosakovskio proanūkis Pawel Szanajca Ukmergėje dabar – dažnas svečias. Gedimino Nemunaičio nuotr.

Ukmergėje kelias savaites viešėjo ir Vaitkuškio dvaro išlikusiame pastate kūrė svečiai iš Lenkijos. Šio plenero iniciatorius – dailininkas, paskutinio Vaitkuškio dvaro palikuonio grafo Kosakovskio proanūkis Pawel Szanajca.

Svečias pasakojo, kad privatizuotą Vaitkuškio dvarą šiam plenerui iš savininkų išsinuomojo. Čia jis su kolegomis tapė bei fotografavo.

Plenero dalyviai – gerai žinomi Lenkijoje kūrėjai, tačiau jų pavardės nėra viešinamos. Esą jie – lyg mikrobai, platinantys meną dvare, kuriame jau šimtmetį nevyko jokie renginiai. Tuo tarpu grafų Kosakovskių laikais čia virė kultūrinis gyvenimas.

Istoriniai šaltiniai byloja, kad grafas Stanislovas Kazimieras Kosakovskis (1837–1905) buvo išskirtinė asmenybė Lietuvos ir Lenkijos fotografijos istorijoje. Per dešimtmetį fotografuodamas jis sukaupė apie 8000 stiklo negatyvų. Po mirties liko užmirštas, o jo milžiniškas fotoplokštelių rinkinys dingo per Pirmąjį pasaulinį karą.

Grafo provaikaitis P. Szanajca sako tik dabar supratęs, kad Vaitkuškis – unikali vieta kūrybai. Ir jis, ir kolegos kūrėjai priėjo prie išvados, kad šviesos ir šešėlių žaismas čia – išskirtiniai, labiau panašūs į būdingus pietų kraštams.

Pati vieta ir net oras, dangus, saulėlydžiai kūrėjams Vaitkuškyje pasirodė ypatingi.

Būtent čia būta ir nelauktų atradimų –  vienas plenero dalyvių pastebėjo ant senos S. K. Kosakovskio nuotraukos ryškinant ją išlikusį paties grafo piršto antspaudą…

Paroda su Vaitkuškyje sukurtais paveikslais ir fotografijomis žiemą bus eksponuojama Lenkijoje, o ateityje – ir Ukmergėje. O kol kas nuotraukos talpinamos populiarumo jau sulaukusioje feisbuko paskyroje.

Plenero iniciatorius tikisi, kad šis pleneras protėvių dvare nebus paskutinis.

Šiuo metu Ukmergės istorijos brangenybė – Vaitkuškio dvaras – yra privatizuotas, išlikęs bokštas suremontuotas, aplinka sutvarkyta, tačiau vartai čia apsilankyti norintiems smalsuoliams – uždaryti.

Ukmergės turizmo ir verslo informacijos centro direktorė Lina Baublienė tiki, kad kada nors šie vartai turistams galbūt ir atsivers.

Tačiau kadangi dvaras – privati nuosavybė, tai priklausys ir nuo savininkų, ir nuo Kosakovskių fondo ateities veiklos.

Lenkijoje grafų palikuonys yra įkūrę  Kosakovskių (Kossakowski) fondą. Vienas jo tikslų – surinkti visą istorinės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės teritorijoje esantį  giminės palikimą.

Tarp jo įkūrėjų ir Ukmergės ryšiai užsimezgė  po to, kai pernai rudenį atliekant archeologinius tyrimus Pašilės kapinėse palaidoto grafo S. K. Kosakovskio kapavietėje buvo aptiktas rūsys su jame sukrautais karstais.

Žiemą į Ukmergę atvyko Varšuvoje gyvenantis dailininkas, Pašilės kapinėse palaidoto grafo S. K. Kosakovskio provaikaitis P. Szanajca su šeima.

Kovą Ukmergės kraštotyros muziejus pasirašė bendradarbiavimo sutartį su Nacionaliniu M. K. Čiurlionio dailės muziejumi, Nacionaline M. Mažvydo biblioteka ir Lenkijoje įkurtu Anira Wojan vadovaujamu „Jono Eustachijaus Kosakovskio fondu“.

Gegužę Ukmergėje vyko tarptautinė konferencija „Kas Kosakovskių palikimas yra šiuolaikinėje Europoje?“.

Pastarosiomis dienomis vykęs pleneras – pirmasis bandymas išlikusius dvaro statinius ir griuvėsius panaudoti  kultūros reikmėms.

Dalintis

Nuotraukų galerija:

Parašykite komentarą

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *