Kaip nesušalti ir kaip padėti sušalusiajam

Lie­tu­vos si­nop­ti­kams prog­no­zuo­jant ar­tė­jan­čius žie­mos spei­gus, Svei­ka­tos mo­ky­mo ir li­gų pre­ven­ci­jos cen­tro spe­cia­lis­tai pri­me­na, kaip gin­tis nuo šal­čio, ir pa­ta­ria, ką da­ry­ti su­ša­lus.

Per šal­čius ava­ly­nė, kaip ir dra­bu­žiai, tu­rė­tų bū­ti lais­vo­ki – pu­se nu­me­rio per di­de­li. Se­nas ge­ras pa­ta­ri­mas: jei nė­ra tin­ka­mes­nių prie­mo­nių, ko­jas ga­li­ma ap­si­vy­nio­ti laik­raš­čiu ir ap­mau­ti po­lie­ti­le­ni­niais mai­še­liais, tik po to ap­siau­ti ba­tus. To­kie „au­tai“ ge­rai su­lai­kys ši­lu­mą.

Ge­riau nu­si­mau­ti žie­dą, nu­si­seg­ti laik­ro­dį su me­ta­li­ne apy­ran­ke – at­šil­dant nu­ša­lu­sias ran­kas, jos tins­ta ir pa­puo­ša­lus sun­ku nu­mau­ti. Ruo­šian­tis ei­ti į šal­tį veng­ti al­ko­ho­lio, nes jis pa­grei­ti­na or­ga­niz­mo at­ša­li­mą. Ne­pa­tar­ti­na ir rū­ky­ti – ni­ko­ti­nas su­trik­do krau­jo apy­ta­ką, o tai gre­sia grei­tes­niu ga­lū­nių nu­ša­li­mu.

Vei­dą ir ran­kas rei­kia pa­si­tep­ti rie­biu kre­mu. Pa­ju­tus, kad vei­das šą­la, – da­ry­ti gri­ma­sas, tai yra mankš­tin­ti vei­do rau­me­nis. Jei­gu ten­ka ko nors lauk­ti, šal­ty­je ne­ga­li­ma sto­vė­ti ar sė­dė­ti ra­miai, rei­kia kuo dau­giau ju­dė­ti, šo­ki­nė­ti.

Svei­ka­tos mo­ky­mo ir li­gų pre­ven­ci­jos cen­tro spe­cia­lis­tai taip pat pa­ta­ria, ką da­ry­ti, jei­gu su­ša­lo­te.

Pir­miau­sia, jei nu­ša­lo tik ran­kos ir ko­jos, jas rei­kia įmerk­ti į kam­ba­rio tem­pe­ra­tū­ros van­de­nį ir pa­ma­žu pil­ti šil­tes­nio van­dens. Iš kar­to merk­ti į karš­tą van­de­nį ne­ga­li­ma. Jei at­ša­lo vi­sas kū­nas, su­ša­lu­sį­jį ga­li­ma gul­dy­ti į kam­ba­rio tem­pe­ra­tū­ros vo­nią ir pa­ma­žu leis­ti šil­tes­nio van­dens (iki +37 oC).

Jei­gu vo­nios nė­ra, dė­ki­te šil­tus kom­pre­sus ant vi­so kū­no (su­drė­kin­ta drun­gna­me van­de­ny­je ant­klo­dė kei­čia­ma kas 2–3 min.). Su­šil­džius pa­žeis­tą kū­no da­lį rei­kia nu­sau­sin­ti, ste­ri­liai ap­riš­ti ir šil­tai už­klo­ti. Jos ne­ga­li­ma tep­ti rie­ba­lais ir te­pa­lais.

Ne­pa­tar­ti­na trin­tis snie­gu, ka­dan­gi snie­go kris­ta­lai ga­li su­brai­žy­ti ir už­krės­ti odą. Kai nu­ša­li­mas ne­di­de­lis, šil­dy­ti ga­li­ma ran­ko­mis. Ne­re­ko­men­duo­ja­ma trin­ti ir ma­sa­žuo­ti, kai yra smar­kus nu­ša­li­mas, nes ga­li­ma su­žeis­ti krau­ja­gys­les, dėl to pa­di­dė­ja jų trom­bo­zės ir gi­les­nių au­di­nių pa­žei­di­mo pa­vo­jus.

Su­ša­lu­sia­jam rei­kia duo­ti ger­ti karš­tos ar­ba­tos ar ka­vos. Ko­fei­nas ypač ge­rai ple­čia krau­ja­gys­les, to­dėl or­ga­niz­mas grei­čiau su­šy­la. Su­ša­lu­sia­jam bū­ti­na per­si­reng­ti šil­tais ir sau­sais dra­bu­žiais, šil­tai ap­si­klo­ti. Jei šil­dant at­si­ran­da pūs­lių, to­liau ne­šil­dy­ki­te, sku­biai vež­ki­te nu­ken­tė­ju­sį­jį į gy­dy­mo įstai­gą. Rei­kia ne­dels­ti ir lai­ku kreip­tis į gy­dy­to­ją.

Nu­ša­li­mu va­di­na­mas že­mos tem­pe­ra­tū­ros su­kel­tas au­di­nių pa­žei­di­mas. Jo prie­žas­tys bū­na įvai­rios. Tam tik­ro­mis są­ly­go­mis (il­ges­nį lai­ką vei­kiant šal­čiui, pu­čiant vė­jui, pa­di­dė­jus drėg­mei, avint ankš­tą ir šla­pią ava­ly­nę, esant gir­tam, krau­juo­jant ir pan.) nu­šą­la­ma, kai net yra 3–7 oC tem­pe­ra­tū­ros.

UŽ inf.

Griežtai draudžiama "Ukmergės žinių" paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse be sutikimo. Gavus leidimą būtina įdėti aktyvią "Ukmergės žinių" nuorodą ir nurodyti kaip šaltinį.
Įvertinkite šį įrašą
(0 balsai)

Pridėti komentarą

ukzinios.lt pasilieka teisę pašalinti nekultūringus, nesusijusius su tema, įstatymus pažeidžiančius, reklaminius, skatinančius smurtą komentarus. Už komentarus atsako juos parašę skaitytojai. Kurstant smurtą, rasinę, tautinę, religinę bei kitokio pobūdžio neapykantą ar kitaip pažeidžiant LR įstatymus, galite sulaukti atitinkamų tarnybų dėmesio.


Kainoteka

Optima 13 Picerijos salės nuoma

Draugai

Ukmerges kulturos puslapiai

gpm 2011 n 135

Lietuvos valstybe

ukvm

vilkmerge

UKC logo 115x63

Apkeliauk

Tauragės laikraštis

KuoSkiriasi.lt

baidariu aukstaitija

Interneto dienraštis Bernardinai

Vilkmerge

lrytas

delfi

logo srtrf-300x170

Į viršų