„Švietimo laukas mane veikia ypatingai“, – sako Vaidotas Kalinas, jau beveik tris dešimtmečius dirbantis švietimo srityje. Pradėjęs nuo mokytojo pozicijos kaimo mokyklėlėje dabar visoje Ukmergėje su bendruomene jis kuria inovatoriškus švietimo projektus.
V. Kalinas, vadovaujantis Ukmergės rajono savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriui, tikina, kad švietimui tiesiog negali pasakyti „ne“. Pirmąjį „taip“ jis ištarė prieš 29-erius metus, kai sutiko mokyti net penkis dalykus mažoje kaimo mokyklėlėje. Sako, kad nuotykis tęsėsi ketverius metus – pamokoms tekdavo ruoštis iki pat nakties, o žygiuose su mokiniais leisdavo ir savaitgalius.
Kitas „taip“ buvo sutikimas dalyvauti konkurse mokyklos direktoriaus vietai užimti.
Per 18 vadovavimo mokyklose metų jis sako išmokęs įžvelgti, kokių rezultatų gali duoti pasirinktas kelias, ir nevengti iššūkių. Norėdamas turėti daugiau galimybių savirealizacijai, V. Kalinas 2018 m. pradėjo dirbti Ukmergės rajono savivaldybėje.
Nors čia prisideda prie beveik visų rajono mastu įgyvendinamų švietimo projektų, nuopelnų sau neprisiima.
„Laurų vainiko priimti negalėčiau nė už vieną iš įgyvendintų projektų. Labai vertinu veikimą partnerystėje ir skatinu švietimo bendruomenėje bendrakūros procesus. O labiausiai mane džiugina tos veiklos, renginiai ar projektai, kai po pirmo karto tampa aišku, kad jie taps nauja tradicija“, – sako V. Kalinas.
Tarp tradicijomis tapusių švietimo renginių – inovacijų dirbtuvės, Ukmergės regiono mokinių mokomųjų bendrovių „eXpo“, rajono mokytojų priešrugsėjinis piknikas.
V. Kalinas pabrėžia, kad svarbiausia jam – ne „apčiuopiami“ pasiekimai švietimo srityje: „Svarbiausi pokyčiai, prie kurių norėčiau prisidėti, yra susiję su degančiomis mokinių ir mokytojų akimis, gera savijauta mokykloje, pasitikėjimo kultūros puoselėjimu.“
Artėjant naujiems mokslo metams, Ukmergės rajone bręsta nauji projektai. Vienas iš reikšmingiausių – projektas „Tūkstantmečio mokyklos I“.
„Tikiuosi, kad jau šiemet galėsime džiaugtis įveiklintomis STEAM laboratorijomis, „Fab Lab“ dirbtuvėmis. Prisidedu ir prie unikalios verslumo klasės kūrimo, užsiėmimų su dronais koncepcijos, taip pat – įvairių skaitmeninių priemonių diegimo“, – pasakoja jis.
Rudenį startuoja ir mažesni projektai. Rugsėjį „Vilkamirgės“ galerijoje bus pristatyta jo su bendraminčiais inicijuota ir kuruojama paroda „Iš klaidų mokomės“. Spalį, inovacijų dirbtuvių metu, planuojama keleivinį autobusą paversti lauko klase arba atvira jaunimo laisvalaikio erdve.
Kalbėdamas apie tai, kokių pokyčių reikia, kad Lietuvos švietimas sparčiau judėtų pirmyn, V. Kalinas pabrėžia būtinybę nustoti bauginti mokinius, mokytojus ir mokyklų vadovus.
„Kalbu apie būtinybę keisti nesibaigiančių egzaminų, patikrinimų, vertinimų, auditų, gausybės kitų kontrolių tradicijas. Reikėtų atrasti kelią, kuriuo mokyklų bendruomenės ne tik patikėtų, bet ir noriai eitų. Norėtųsi, kad praraja tarp sprendimų priėmėjų kabinetų ir mokytojo klasės gerokai sumažėtų“, – sako V. Kalinas.
Pats jis aktyviai siekia mažinti šią atskirtį – yra prisijungęs prie Švietimo vadovų klubo, kuriame organizacijos „Švietimas #1“ ir „Lietuvos Junior Achievement“ vienija pažangiausius šalies švietimo lyderius. Čia semiasi įkvėpimo iš kitų švietimo vadovų bei verslininkų.
„Po klubo susitikimų ar mokymų įgyvendinau svarbius ir paveikius biurokratinės naštos mažinimo sprendimus, pradėjau taikyti inovatyvias veiklų planavimo metodikas“, – pasakoja V. Kalinas.
Jis džiaugiasi, kad, nepaisant iššūkių, Lietuvos švietime yra pozityvių pokyčių – nuo infrastruktūros modernizavimo iki vis didesnio dėmesio mokytojų atlyginimams ir karjerai.
„Patys geriausi sprendimai švietimo sistemoje bus nieko verti, jei jų nesiims įgyvendinti mokytojas. Jeigu mokytojais ir mokyklų vadovais taptų patys gabiausi jaunuoliai, Lietuvos švietimas taptų geriausiu ir tokiu išliktų ilgam.“
Rinktis šią profesiją jis ragina galvojant ne apie save, o apie visuomenę: „Abejojantiems pasirinkimu eiti į švietimą siūlyčiau prisiminti Johno F. Kennedy frazę: „Neklausk, ką tau gali duoti valstybė, klausk, ką tu gali jai duoti“ ir pabandyti rasti atsakymus.“
Šia informacija pasidalino VšĮ Švietimas numeris vienas – ne pelno siekianti organizacija, vienijanti verslo lyderius, kurie siekia kurti pažangią, pasaulyje lyderiaujančią švietimo sistemą.


