Tamsiajam paros metui ilgėjant, sudėtingos tampa eismo sąlygos. Šiuo metu padidėja ir automobilių bei gyvūnų susidūrimo rizika, nes intensyviausiai žvėrys keliauja tamsoje ar prieblandoje. Ruduo – vienas metų laikų, kai šalyje užregistruojama daugiausiai tokių eismo įvykių.
Vaidotė GRIŠKEVIČIŪTĖ
Gedimino Nemunaičio nuotr. Kad nuo pavojaus būtų apsaugoti eismo dalyviai ir gyvūnai, tiesiamos apsauginės tvoros.
Pagal statistinius duomenis daugiausia gyvūnų Lietuvos keliuose žūsta pavasarį bei rudenį. Žvėrių mirtingumo dėl intensyvaus eismo problema didelė ir užsienio šalyse. Pavyzdžiui, JAV per metus pusė milijono avarijų kyla vien dėl elnių. Vokietijoje kasmet suvažinėjama apie 100 000 stirnų, Suomijoje – tiek pat baltauodegių elnių.
Mūsų šalyje įskaitinius eismo įvykius, kurių metu žūsta arba būna sužalojami žmonės, dažniausiai sukelia stambūs gyvūnai – briedžiai, elniai, stirnos, šernai.
Daugiausiai susidūrimų – su stirnomis
Ukmergės rajono policijos komisariate šiemet jau gauta informacijos apie 23 eismo įvykius, kurių dalyviais tapo stambieji laukiniai žvėrys. Viešosios tvarkos ir kelių policijos poskyrio viršininkas Nerijus Butėnas sakė, kad visi šie užregistruoti įvykiai – techninės automobilių avarijos. Į jas papuolę žmonės nenukentėjo – buvo apgadintos transporto priemonės.
Daugiausia incidentų mūsų rajone nutinka automagistralėje Vilnius–Panevėžys: vairuotojai pranešė apie 18 tokių nutikimų. Anot pareigūno, susidūrimų neišvengiama miškinguose kelio ruožuose. Dažniausiai prieš automobilius netikėtai iššoksta stirnos, pasitaiko ir šernų.
Gelbsti apsaugos priemonės
Kad būtų išvengta nelaimių, tiesiamos apsauginės tvoros, rengiamos požeminės pralaidos. Kai kuriose Europos šalyse žvėrims virš magistralių statomi specialūs tiltai. Amerikoje populiarūs švilpukai, kurie, uždėti ant automobilių, automatiškai įsijungia pasiekus tam tikrą greitį ir ima baidyti gyvūnus.
N. Butėnas sako, jog ir pas mus situacija pagerėjo, minėtame greitkelyje pastačius apsaugines tvoras, įrengus požeminę perėją. Vis tik kelio viliojami miško gyventojai išėjimus į jį suranda pro properšas, miškininkų paliktus įvažiavimus.
Patyrus nemalonumų dėl gyvūnų, ne visada kyla poreikis pranešti apie tai atitinkamoms institucijoms. Smulkiaisiais laikomi žvėrys, tokie kaip lapė, kiškis, mangutas, transporto priemonėms didelės žalos nepadaro. Policiją pasiekia smarkiai suniokoto turto savininkų kreipimaisi bei kasko draudimu apdraustų mašinų turėtojų, suinteresuotų išmokomis, pranešimai.
Už savivalę – baudos
Apie su transporto priemone susidūrusius arba rastus sužeistus ar žuvusius medžiojamus stambiuosius gyvūnus – briedžius, stirnas, šernus, kitus – reikia informuoti ir gamtosaugininkus. Šis reikalavimas nustatytas Aplinkos ministerijos patvirtintose Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklėse. Tai padaryti jos įpareigoja ir medžioklės ploto, kuriame rastas gyvūnas, naudotojus.
Taisyklių vykdymą mūsų rajone kontroliuoja Vilniaus regiono aplinkos apsaugos departamento Ukmergės rajono agentūra. Jos vyresnysis specialistas Anatolijus Poškus sako, jog, pavyzdžiui, mašinos kelyje numuštas šerniukas yra atitinkamo medžiotojų būrelio nuosavybė. Todėl vairuotojas savavališkai išsivežti nukentėjusį žvėrį iš įvykio vietos negali – įstatymai už tai numato baudas. Tačiau ne paslaptis, jog norėdami išvengti dar daugiau rūpesčių, žmonės nepabūgsta pasielgti kitaip.
Tamsus metas pavojingesnis
A. Poškaus teigimu, pavojingų gyvūnams eismo įvykių padaugėja rujos metu. Tuomet žvėrys nebūna tokie atsargūs ir atsidūrę prieš automobilio šviesas nespėja susigaudyti, ima blaškytis.
Specialistas taip pat sakė, jog rajono keliuose po ratais neretai papuola usūrinių šunų. Šie žvėreliai smalsūs, landūs, bet nevikrūs – esą net žmogus galėtų lengvai pavyti.
„Didesnė tikimybė susidurti su gyvūnu būna ne autostradoj, o išasfaltuotuose rajono keliuose, kur vairuotojai mėgsta „smagiai“ pavažiuoti. Kai tamsos metas ilgesnis, reikia būti atidesniems“, – pataria A. Poškus.
N. Butėnas taip pat priminė būtinybę paisyti žvėrių migracijos vietose esančių įspėjamųjų kelio ženklų bei pasirinkti atitinkamą greitį.